V dňoch 13. až 15. 12. sa uskutočnil tretí seminár Politickej akadémie. Decembrový seminár bol zameraný najmä na politické kampane a mediálnu komunikáciu. Ako lektorov sme privítali odborníkov z praxe, a to Juraja Karpiša, Michala Hlaváča, Braňa Závodského, Annu Dvořákovú, Michala Novotu a Marie Stracenskú.
Vyznáte sa vo finančnom systéme? Akú stratégiu volebnej kampane zvoliť?
Prvý blok prednášok sme venovali téme fungovania finančného systému. Prednášku viedol Juraj Karpiš, analytik z tímu INESS. Účastníkom vysvetlil fungovanie hospodárskeho cyklu, objasnil tiež ako vplýva príliv nových peňazí na ekonomiku. Poukázal na stále aktuálny problém, ktorým je poskytovanie hypoték s nižším úrokom ako je aktuálna cenová inflácia. "Dnes berie človek hypotéku, aby zarábal na banke." - uviedol Karpiš.
Ako v ekonomike vytvárame nové peniaze a novú hodnotu? Na prednášku nadväzoval workshop. Úlohou účastníkov bolo priradiť peňažnú hodnotu predmetom, ktoré dostali. Následne si ich mohli medzi sebou vymeniť a znova ohodnotiť. Ponaučením bolo, že lepšou alokáciou existujúcich zdrojov vieme zvýšiť blahobyt spoločnosti bez toho, aby sme vytvárali nové statky. „Na Slovensku finančná negramotnosť spočíva aj v tom, že ľudia nevedia rozumne sporiť na dôchodok“ - zhodnotil Juraj Karpiš.
Nasledovala prednáška politického marketéra z tímu predsedu vlády SR Michala Hlaváča. Vo svojom bloku sa zameral na stratégie volebných kampaní v praxi. Na úvod predstavil úlohu volebných kampaní a ich kľúčové faktory. „Majte len jedno posolstvo, ktoré bude podstatné, ľudia majú problém spojiť si niekoľko posolstiev s konkrétnym človekom“ - odporučil Michal Hlaváč. Upozornil, že mnohým volebným kampaniam chýba emócia. „Keď ste politik, musíte sa vyjadrovať tak, aby ste manipuláciu úplne obmedzili.“
„Z politiky sa vytratil morálny rozmer“ - poznamenal Hlaváč pri vysvetľovaní agendy a posolstiev volebných kampaní. Účastníkom ukázal aj niekoľko príkladov volebných kampaní, ktoré medzi sebou porovnal, pričom dôraz kládol na ich výhody a nevýhody.