Nielen politickým marketingom by mal žiť politik. Práve odbornosť a rozhľad sú potrebné pri vytváraní nových zákonov ovplyvňujúcich podnikateľské prostredie, pri zaujatí postoja k podpisu medzinárodných dohovorov, alebo pri pochopení príčin finančných kríz. Štvrtý seminár Politickej akadémie, ktorý sa konal 25.- 28. januára 2018, sa venoval práve týmto dôležitým témam.
Deň prvý: Juraj Karpiš, Martin Vlachynský – Podnikateľské prostredie, peňažný systém, význam malého a stredného podnikania
Štvrtok dopoludnia otvoril program Juraj Karpiš (INESS) prednáškou o fungovaní peňazí a finančného systému. Načrtol stručný vývoj fungovania peňažného systému, a tiež opísal moderný vývoj finančného systému, ako sme prešli od krytých k nekrytým peniazom, od systému s obmedzenou ponukou až po neriadenú ponuku peňazí. Prednášku ukončil vysvetlením podstaty fungovania dnešného systému v súvislosti so vznikom kríz. Svoj druhý blok venoval ekonomickému experimentu. Účastníci dostali od organizátorov po jednom predmete – od horalky, cez ovocie, až po pivo, ktoré mali následne ohodnotiť v eurách. Potom nastalo kolo obchodovania – účastníci mali možnosť sa neobmedzenou výmenou dostať k položke, ktorú si vážili viac. Záverom experimentu sa kumulatívnym súčtom všetkých hodnôt, ktoré účastníci diktovali, zvýšil blahobyt skupiny o takmer 8 eur, a to bez akéhokoľvek zvyšovania produkcie.
Druhý blok a tému podnikateľského prostredia otvoril Martin Vlachynský (INESS). Začal krátkou charakteristikou slovenského podnikateľského prostredia, významom malého a stredného podnikania pre našu ekonomiku, a načrtol aj niekoľko problémov, ktoré bránia jeho lepšiemu rozvoju. Predstavil najvýznamnejšie rebríčky konkurencieschopnosti, ktoré odzrkadľujú kvalitu podnikateľského prostredia. Táto kvalita v neposlednom rade úzko súvisí s politikou. Zákony, ktoré prispievajú k väčšej byrokratickej záťaži podnikateľov, im spôsobujú aj vyššie náklady. Politické rozhodnutia sú preto v mnohých oblastiach kľúčové pri vytváraní lepšej životnej úrovne v krajine. Následne viedol Vlachynský workshop, v ktorom mali účastníci v rámci fiktívnych politických strán predstaviť opatrenia pre lepšie podnikateľské prostredie. Podvečer prišli na rad opäť projekty účastníkov, ktorí jednotlivo konzultovali svoje projektové pokroky, úspechy a plány s organizátormi.