Možno ste sa už s týmto pojmom stretli, nie je to však čarovné zaklínadlo, ktoré vám zaručí víťazstvo vo voľbách. No určite vám vie výrazne pomôcť vo voľbách a stane sa vašim spojencom na ceste za víťazstvom. Cesta k nemu je totiž náročná a na konečný výsledok vplýva viacero faktorov. Preto by ste sa na cestu mali pripraviť čo možno najlepšie.
Čo je politický marketing a ako s ním začať?
Preberá súbor techník a nástrojov z komerčného marketingu a aplikuje ich v politickom súboji. Pretože aj tu sa stretáva ponuka a dopyt. Ak ste sa už rozhodli kandidovať, tak by ste určite nemali opomenúť politický marketing. Bude vás to niečo stáť, ale niektoré veci sú zadarmo. Napríklad základ nájdete na blogoch o politickom marketingu.
Či už máte skúsenosti s politikou alebo nie (a v takom prípade zvlášť), určite politický marketing oceníte. Netreba však zabúdať na to, že má svoje špecifiká. Preto skôr ako si budete zháňať kontakt na najbližšiu marketingovú agentúru, mali by ste si uvedomiť jeden dôležitý fakt: Ak sa firma rozhodne promovať svoj nový produkt osloví pre tento účel marketingovú agentúru, tak firma už má produkt hotový. Vie aký je, pozná jeho benefity, konkurenciu a tak ďalej.
Aký je rozdiel medzi komerčným a politickým marketingom?
Významný rozdiel vidím v tom, že aj kandidát, teda aj vy ste len produkt. Je však potrebné z vás spraviť taký produkt, aby obstál v konkurenčnom boji. Teda, ak to myslíte s politikou naozaj vážne.
A keď už viete, že najprv musíte zo seba spraviť konkurencieschopný produkt, ktorý je potrebné propagovať, tak je nevyhnutné sa odovzdať do rúk profesionálom. Podobne, ako by ste nedali nový model auta vyrobiť cukrárovi, nešli so zlomenou nohou k homeopatovi alebo nenechali pilotovať lietadlo letušku, nemusí byť dobrý nápad zveriť váš politický osud do rúk neskúseného kamaráta. Riziko, že by to nevyšlo podľa vašich predstáv je totiž príliš veľké. Preto, ako prvý krok, ktorý by ste mali urobiť po svojom rozhodnutí kandidovať, je: nájsť niekoho, kto rozumie aj politike, aj marketingu.
Koľko stojí politický marketing?
Áno, ani v tejto oblasti profesionálne služby nie sú zadarmo. Politika je neustály proces, ktorý je často veľmi dynamický, a preto je dobré mať pri sebe odborníkov, ktorí jej naozaj rozumejú. A o to viac, ak máte s politikou malé alebo vôbec žiadne skúsenosti.
Ako vyzerá dobre pripravená kampaň?
Priblížme si teraz v skratke, čo by mala zahŕňať kampaň robená odborníkmi, ide o:
-
dáta ako podklad pre stratégiu kampane,
-
stratégiu,
-
kreatívne aktivity a riešenia,
-
pravidelnú prácu s kandidátom/kandidátkou,
-
odborné vyhodnotenie investovanej energie, času, ľudí a peňazí.
Fundraising, korenie politického marketingu
Ak vás zaujíma viac fundraising, ktorý považujem za korenie politického marketingu, pretože s korením jedlo lepšie chutí, tak aj s viac peniazmi môže byť politický marketing lepší. Tu si môžete prečítať odkiaľ je možné získať finančné zdroje a aké úskalia sa s nimi spájajú.
Čo teda potrebujete na úspešnú kandidatúru?
-
vedomosť o tom, čo môžete zmeniť na úrovni, na ktorej kandidujete
-
vedieť, čo chcete zmeniť, ako a či je po takej zmene dopyt (prieskum trhu a vízia)
-
finančné prostriedky na kampaň
-
stanoviť si stratégiu a taktiku, aby ste získali moc a mohli tak realizovať stanovenú víziu
A posledný bod rovná sa politický marketing. Takže tak je pre vás dôležitý politický marketing. Nezabudnite však, že dôležitý je obsah a politický marketing vám ho len pomôže predať. Mal by sa teda stať nedielnou súčasťou vášho politického zápasu.