Politický marketing, váš hlavný spojenec v predvolebnom boji

Politický marketing, váš hlavný spojenec v predvolebnom boji

Autor: Anonymný
,7. 9. 2019 16:30
Chcete vedieť, čo vám pomôže na ceste za volebným víťazstvom? Potom čítajte ďalej, predstavím vám politický marketing a povieme si jeden príklad z praxe.

 

Možno ste sa už s týmto pojmom stretli, nie je to však čarovné zaklínadlo, ktoré vám zaručí víťazstvo vo voľbách. No určite vám vie výrazne pomôcť vo voľbách a stane sa vašim spojencom na ceste za víťazstvom. Cesta k nemu je totiž náročná a na konečný výsledok vplýva viacero faktorov. Preto by ste sa na cestu mali pripraviť čo možno najlepšie. 

 

 

Čo je politický marketing a ako s ním začať?

Preberá súbor techník a nástrojov z komerčného marketingu a aplikuje ich v politickom súboji. Pretože aj tu sa stretáva ponuka a dopyt.  Ak ste sa už rozhodli kandidovať, tak by ste určite nemali opomenúť politický marketing. Bude vás to niečo stáť, ale niektoré veci sú zadarmo.  Napríklad základ nájdete na blogoch o politickom marketingu.

Či už máte skúsenosti s politikou alebo nie (a v takom prípade zvlášť), určite politický marketing oceníte. Netreba však zabúdať na to, že má svoje špecifiká. Preto skôr ako si budete zháňať kontakt na najbližšiu marketingovú agentúru, mali by ste si uvedomiť jeden dôležitý fakt: Ak sa firma rozhodne promovať svoj nový produkt osloví pre tento účel marketingovú agentúru, tak firma už má produkt hotový. Vie aký je, pozná jeho benefity, konkurenciu a tak ďalej. 

 

Aký je rozdiel medzi komerčným a politickým marketingom?

Významný rozdiel vidím v tom, že aj kandidát, teda aj vy ste len produkt. Je však potrebné z vás spraviť taký produkt, aby obstál v konkurenčnom boji. Teda, ak to myslíte s politikou naozaj vážne.

A keď už viete, že najprv musíte zo seba spraviť konkurencieschopný produkt, ktorý je potrebné propagovať, tak je nevyhnutné sa odovzdať do rúk profesionálom. Podobne, ako by ste nedali nový model auta vyrobiť cukrárovi, nešli so zlomenou nohou k homeopatovi alebo nenechali pilotovať lietadlo letušku, nemusí byť dobrý nápad zveriť váš politický osud do rúk neskúseného kamaráta. Riziko, že by to nevyšlo podľa vašich predstáv je totiž príliš veľké. Preto, ako prvý krok, ktorý by ste mali urobiť po svojom rozhodnutí kandidovať, je: nájsť niekoho, kto rozumie aj politike, aj marketingu.

 

Koľko stojí politický marketing?

Áno, ani v tejto oblasti profesionálne služby nie sú zadarmo. Politika je neustály proces, ktorý je často veľmi dynamický, a preto je dobré mať pri sebe odborníkov, ktorí jej naozaj rozumejú. A o to viac, ak máte s politikou malé alebo vôbec žiadne skúsenosti.

 

Ako vyzerá dobre pripravená kampaň?

Priblížme si teraz v skratke, čo by mala zahŕňať kampaň robená odborníkmi, ide o:

  • dáta ako podklad pre stratégiu kampane,

  • stratégiu,

  • kreatívne aktivity a riešenia,

  • pravidelnú prácu s kandidátom/kandidátkou,

  • odborné vyhodnotenie investovanej energie, času, ľudí a peňazí.

 

Fundraising, korenie politického marketingu

Ak vás zaujíma viac fundraising, ktorý považujem za korenie politického marketingu, pretože s korením jedlo lepšie chutí, tak aj s viac peniazmi môže byť politický marketing lepší. Tu si môžete prečítať odkiaľ je možné získať finančné zdroje a aké úskalia sa s nimi spájajú. 

 

Čo teda potrebujete na úspešnú kandidatúru?

  • vedomosť o tom, čo môžete zmeniť na úrovni, na ktorej kandidujete

  • vedieť, čo chcete zmeniť, ako a či je po takej zmene dopyt (prieskum trhu a vízia) 

  • finančné prostriedky na kampaň

  • stanoviť si stratégiu a taktiku, aby ste získali moc a mohli tak realizovať stanovenú víziu

A posledný bod rovná sa politický marketing. Takže tak je pre vás dôležitý politický marketing. Nezabudnite však, že dôležitý je obsah a politický marketing vám ho len pomôže predať. Mal by sa teda stať nedielnou súčasťou vášho politického zápasu. 

 

Pozrime sa teraz na sľúbený príklad z praxe

(kliknutím na obrázok spustíte video)

Krásnym príkladom z praxe politického marketingu je úspešný kandidát na primátora Bratislavy, Matúš Vallo. Z môjho pohľadu to bola nadmieru vydarená kampaň, akú som už dlhšie chcela vidieť na Slovensku.

Kandidát mal úprimný záujem o mesto, už predtým pôsobil ako mestský aktivista, ako architekt disponoval čiastočne odborným backgroundom a ako rodený Bratislavčan mal úprimný a najmä uveriteľný záujem o mesto. Autentickosť sa totiž stáva významným prvkom kampaní nielen v politike, ale aj biznise. Mal teda uveriteľný príbeh. A príbeh predáva.

Dokázal nadchnúť tím odborníkov a spolu vytvorili Plán Bratislava, ktorý zjednotili do graficky veľmi atraktívnej podoby. Program bol predávaný ako kniha a výťažok z nej putoval na financovanie kampane. Kniha sa prekvapivo veľmi rýchlo vypredala. Toto považujem za zaujímavý fundraisingový zdroj príjmu na kampaň, hoci nebol jediný.

Nadchol ľudí nie len pre tvorbu programu, ale aj pre vytvorenie Teamu Vallo, ktorý kandidoval spolu s ním, lebo čo by to bolo za primátora, keby nemal podporu v mestskom zastupiteľstve. Týmto spôsobom získal prvých stúpencov.

Jeho kampaň bola vedená online aj offline. Offline kampaň využila aj v USA populárnu door to door kampaň. Online kampaň bola pomerne intenzívna a niektorí si mysleli, že na nich vyskočí Vallo čochvíľa aj z chladničky. Našťastie obdobie, kedy je kampaň najotravnejšia je často už tesne pred voľbami a je často otravná práve pre tých, ktorí ju sledujú od začiatku.

Kampaň musí byť intenzívna, aby bola úspešná. Človek je vystavený za deň veľkému množstvu podnetov a jeho vnímanie funguje cez takzvané filtre pozornosti a hoci si kandidát určí ideálneho voliča, tak musí zaloviť aj v iných vodách a prelomiť tieto filtre vnímania sveta, aby mu bola venovaná pozornosť.

A tak je politický marketing skvelým spojencom v predvolebnom boji. Pomôže vám v boji o pozornosť voličov, ktorí sú dennodenne vystavovaní posolstvám komerčného marketingu, ktorého postupy preberá politický marketing. 

 

Tento článok pre nás napísala Silvia Tančinová. Ak vás táto téma zaujala, pridajte sa tu do skupiny na Facebooku, ktorá sa venuje kampaniam, alebo sledujte blog www.politickymarketing.eu.

Zdielajte článok so svojimi priateľmi:

Share Tweet LinkedIn

Pokračujte v čítaní

Autor: Monika Budzák
,29. 5. 2020 13:26
Autor: Adriána Valášková
,13. 5. 2020 20:14